Kriegsmarine med Gneisenau i Guldager
Artilleridepot ved Guldager Station i 1945.
Den tyske drøm om de store kanoner ved Esbjerg Havn strandede på Skovridervej ved Guldager Station. Kanonerne, der var øremærket til Batterie Vogelnest i Blåvand var faktisk oprindelig designet til en opdatering af det tyske slagskib Gneisenau. Projektet blev skrottet i kølevandet på en nedprioritering af de store overfladeskibe i Krigsmarine. Hovedbevæbningen på slagskibeneskibene af Scharnhorst klassen stod til at skulle have været ombygget i løbet af 1942. Gneisenau strøg dog kommando efter at skibet var blevet svært beskadiget under et bombeangreb på værftet i Kiel. 2 stk. tårne fra mellemartilleriet blev genbrugt i kystartilleriet i et batteri på Fanø.
Fæstningspionerernes oplagsplads ved Guldager Station. Vigesporet kan stadig tydeligt ses i 1954 men er i dag forsvundet.
Nu havde tyskerne jo de store tårnene liggende og samle støv, så Kriegsmarine valgte at fragte “luksus udgaven i marineartilleri- tårne med alt ekstraudstyr” til Esbjerg. Der opstod som forudset under projekteringen problemer med den enorme vægt på kanonerne og jernbaneforbindelsen. Ind til de nødvendige forstærkninger på broen over Varde Å og Oksbølbanen var udført blev kanonerne og delene til pansertårnene opbevaret på en oplagsplads ved Guldlager station. Pladsen var udstyret med en portalkran med en bæreevne på 175 t af samme type som på byggepladsen i Blåvand.
En tur på Batterie Vogelnest/Tirpitz, Guldager 1946
Byggepladsen i Blåvand
Noter fra historien
Slagskibet Bismarck (søsterskibet til Tirpitz) havde nøjagtig samme hovedarmering som den, der var planlagt til at blive eftermonteret på det tyske slagskib Gneisenau. To sæt endte så ved Guldager station. Slaget mellem H.M.S. Hood og Bismarck under Operation Rheinübung. Bismarcks første træfning: Slaget i Danmarkstrædet blev filmet fra Krydseren Prinz Eugen. Jeg synes dette stykke amatørfilm med de vældige lysglimt og røgsøjler gør stort indtryk. Mere end nogen computersimulation hvis i spørger mig. Bismarck blev jagtet nådesløst og efter et kort søslag sænket i 1941. Her mistede 2000 sømænd livet.
Den sidste 38cm S.K.C/34 kanon der stadig er funktionsdygtig står i Kristiansand Kanonmuseum. Det tyske tårn i Norge er meget forskelligt fra den type der blev anvendt på skibene. Tårnet i Norge var konstrueret til landopstilling i den tyske marines kystbefæstning. Tårnet have kun en kanon og var i øvrigt af samme type som dem der stod i det store batteri i Hanstholm. Tårnene i Vogelnest var skibspansertårne med to kanoner i hver. Videoen giver dog et rigtigt godt indtryk af hvad det er for tungt grej vi har med at gøre.
Kanondelene nåede aldrig til Tirpitz. Den tyske drøm om de store kanoner ved Esbjerg Havn strandede ved Guldager Station. Det var måske oplagt med et formidlingsprojekt on site i samarbejde med Sydvestjyske Museer?
Kilder:
RA, NARA, BAMA, Nationalmuseet, Filmcentralen
You must be logged in to post a comment.