Tungt luftværnsartilleri og Esbjerg Havn
- En kanonbunker i 3. Marine Flakbatterie 204 på Fanø. Det er i dag det eneste sted man kan besøge et tungt luftværnsbatteri fra anden verdenskrig i Esbjergområdet. Alle andre stillinger omkring Esbjerg Havn er sløjfet. ©Marco Hansen 2015.
Et kig på de 4 tunge tyske luftværnsbatterier ved Esbjerg Havn fra 1945 til i dag.
Behovet for tungt luftværnsartilleri omkring Esbjerg Havn var dækket af 4 batterier fra den tyske marineartilleri: Femhøje, Fanø. Måde og Gjesing. De to første blev allerede opstillet i foråret 1940 og fik i løbet af krigen opdateret bevæbningen. De to sidste kom først til Esbjerg i foråret 1944 som forstærkning fra Frederikshavn. Denne artikel giver en kort præsentation af hvad der var i 1945, hvad det fyldte i landskabet og hvad der er tilbage at besøge i dag.
Tyskerne fik lynhurtigt kontrol over Esbjerg Havn og gik i gang med at indrette sø- og luftforsvaret. Den tyske Kriegsmarine var som udgangspunkt udset til at være ansvarlig for alt kystforsvar og havnesikring.
Tidslinje for det tyske artilleri i luftforsvaret af Esbjerg Havn:
Den tyske Kriegsmarine skulle først flytte stationært kystartilleri til alle de nye opgaver. Kort vil det sige, at de først skal i et depot og rode, samt sætte et antal folk i gang med noget værktøj for at få en kanon op og stå ved indsejlingen til Esbjerg Havn. Det tog tid.
Objektsikringen blev i de første uger af besættelsen derfor kort varigt stillet af enheder fra Luftwaffe og den tyske hær. Esbjerg flyveplads var i forvejen en brik i Luftwaffes planlægning. Derfor er de første kanoner der går i stilling på Fanø allerede den 9. april et tungt luftværnsbatteri med 4 stk. 8,8 cm kanoner fra Luftwaffes 8. Flakregiment.
Kriegsmarine var dog på sigt nødt til at selve at fremskaffe de nødvendige batterier.
Den 17. april 1940 blev tre luftværnsbatterier sendt til Esbjerg fra Nordtyskland.
De tre batterier med et tilhørende lyskasterbatteri indrettede sig således omkring Esbjerg:
- Et batteri fra byen Wenningstedt på øen Sild opstilledes med 3 stk. 10,5 cm Flak ved Femhøje i Esbjerg.
- Et batteri fra byen Rantum – også på Sild – gik i stilling med 3 stk. 8,8 cm Flak ved Måde (Batteriet blev senere afkommanderet til ny stilling i Holland).
- Det sidste batteri fra Altenwisch ved Cuxhafen opstilledes med 4 stk. 8,8 cm Flak på Kjærsing Hede ved Esbjerg flyveplads og benævntes Batteri “Hede”.
Alle 3 batterier meldtes skudklare den 29. april 1940.
Hvordan det Krigsmarine styrede sit luftværnsartilleri i Esbjerg under anden verdenskrig, kan der læses om her:
http://www.atlantvoldsydvest.dk/2018/05/26/ugruko-kriegsmarine-paa-krigsstien-i-strandskoven/
Det lånte kanon batteri fra Luftwaffe på Fanø afgik den 15. maj til nye opgaver. Derefter blev Batteri Hede den 18. maj forflyttet til nordspidsen af Fanø. Den oprindelige stilling blev udbygget og forbedret, og der gennemførtes installationsskydning den 2. juni 1940.
Stillingsområderne i forhold til Grådybet og indselingen til Esbjerg Havn ved Femhøje og på Fanø bibeholdes af tyskerne krigen ud.
Kriegsmarine organiserede luftværnsartilleri til forsvar af Esbjerg Havn i Marine-Flak-Abteilung 204 gældene fra den 21. 05. 1940 til den 05. 05. 1945. Marine-Flak-Abteilung 204 råder ved krigslutningen over 4 tunge lufværnsbatterier i Esbjergområdet.
Her på kortet ses udstrækningen af de 4. anlæg. Der er mulighed for at sammenligne byudviklingen mellem 1954 og 2014. Grænserne følger omtrent pigtrådehegnens forløb, der i sin tid afgrænsede støttepunktet. Gjesing og Måde er sammen med Femhøje totalt urbaniseret. Undtaget er en enkelt bunker til let Flak og højen til bunkeren for artilleriradaren i Batteie Femhøje der stadig er tilgængelig/synlig. Det eneste sted hvor man i Esbjergområdet kan besøge et intakt tungt Flakbatteri fra anden verdenskrig er på Fanø. Her har bunkerne været formidlet af Foreningen Fanø i Atlantvolden og er integreret i den lokale naturvejledning siden 1999. De kan frit besøges når Fanø Jagtforening ikke benytter skydebanen.
2. Batterie Marine-Flak-Abteilung 204, Femhøje
Femhøje Batteri i 1945
Femhøje batteri i 1946
Femhøje batteri i dag
Briskene blev sprængt i 1953. Bunkerne lukket og dækket til. I dag er brisken til den vestlige bunker af typen 242 til let 2 cm Flak tilgængelig fra parkeringspladsen og ”kondistien” der løber langs Sædding Strand. Resten bag ved Sædding Strandvej er urbaniseret og parcelhuskvarter. Enkelte huse har meget solide kældere. Området har fuldstændig skiftet karakter på de 75 år der er gået.
3. Batterie Marine-Flak-Abteilung 204, Fanø
De gamle 8,8 cm kanoner, der var designet til orlogsskibe fra 1. verdenskrig var dybt forældede og udskiftedes i løbet af august 1942, til moderne 10,5 cm pjecer.
Funktionsskydningen for de nye kanoner gennemførtes den 23. august 1942. I løbet af året 1943 blev så de bunkere bygget færdige som vi kender i dag. Kanonerne på Fanø fik i modsætning til Femhøjebatteriet i løbet af 1944 monteret panserskjolde (Deckenschutzschild) Det oprindelige anlæg på bakken mod s.v. blev ikke sløjfet af tyskerne. Det er stadig muligt at besøge stillingen i dag. Foreningen Fanø i Atlantvolden har siden 1999 afholdt rundvisninger i batteriet. FiA.
4. Batterie Marine-Flak-Abteilung 204, Måde og 5. Batterie Marine-Flak-Abteilung 204, Gejsing
Disse to stillinger blev hastigt opført i let beton og jordanlæg. De afspejler manglen på ressourcer på tysk side i krigens slutning.
Batteri Maade og Gjesing blev tilført Esbjerg Havn i august 1943 fra Frederikshavn som en forstærkning af det mellemtunge luftværnsartilleri. Batteriets tidligere betegnelse var Frederikshavn Süd og Frederikshavn Nord. Stillingerne ved Måde og i Gjesing blev i modsætning til batterierne på Fanø og ved Femhøje ikke udført i svær beton.
Alle bygninger i batteriet var i feltmæssig udbygning og batteriet blev således også hurtigt jævnet med jorden i perioden 1947 – 48 som et led i Arbejdsministeriets beskæftigelses projekt til sløjfning af befæstningsanlæg. Byens industrikvarter er i dag vokset hen over området.
Kilder
RA, BAMA, Bunkermuseum Hanstholm, Foreningen Fanø i Atlantvolden (FiA).
You must be logged in to post a comment.