Kriegsmarine forsvar af Esbjerg Havn fra vandsiden 1940 – 45
K.M.A. (Küstenmine Typ A) Betonkasserne til de tyske miner her ved Sneum Sluse nåede ikke at blive udlagt inden maj 1945. De stammer allesammen fra et stort opsamlingsdepot ved Tjæreborg. ©avestdk/Marco Hansen 2015
Kriegsmarine byggede andet end bunkere
Esbjerg Havn var sikret af en række netspærrer og minefelter der skulle hjælpe tyskerne med at vinde tid til at komme ned i hullerne og på plads i forsvaret ved et angreb. Metoden var simpel og gik i al sin enkelhed ud på at lægge så meget sprængstof og hindringer i vejen for modstanderen som muligt.
Forsvaret til vandsiden var opbygget i flere lag i lighed med det på landjorden.
A: Netspærre (Überfallsperre) udlagt i sejlrenden Graadybet foran Esbjerg Havn fra sensommeren 1942.
B: Trossespærre etableret sensommeren 1942. Stålwirenet spændt med spil over indsejlingen til havnebassinerne.
Kortsignatur:
1: Netspærre (Überfallsperre) i sejlrenden til Esbjerg havn fra den 03. 08. 1942.
Kriegsmarine oplyste i 1942 disse koordinater til Marineministeriets forbindelsesofficer:
55´28;98 N
8´24;23 Ø
og
55´28;71 N
8´23;97 Ø
Gennemsejlingsåbningen gennem spærren var på 100 m, afmærket med to sort og rødmalede bøjer og blev lukket ved mørklægningstidens begyndelse.
Trossespærren i indsejlingerne til nedenstående havnebassiner fra medio august 1942.
2: Fiskerihavnen 60 m bredde.
3: Trafikhavnen 100 m bredde.
4: Færgehavnen 45 m bredde.
5: Englandshavnen 100 m bredde.
Kilde: Rigsarkivet
C: Kontrollerbare felter med bundminer ved havnebassinerne.
Esbjerg Østre Forhavn, Dokhavnen/Færgehavn, Trafikhavnen og Fiskerihavnen.
D: Miner i moler og kajanlæg. Til sprængkamrene genbrugte tyskerne bla. ladninger med en vægt af 142 kg, der var beregnet til torpedoer.
1944:
Den tyske Kriegsmarine søgte ikke kun at vinde tid men også plads til at føre forsvaret. Det udløste i 1944 en række projekter til helt nye minefelter udlagt i strandkanten og de kystnære farvande.
E: KMA: Strandene på Fanø, Skallingen, Blåvand og videre op langs den Jyske Vestkyst var yderligere sikret af et bælte med improviserede til dels lokalt fremstillede Küstminer (K.M.A.) der blev udlagt i 1944.
Den tyske Kriegsmarine gennemførte i sin tid selv noget man kan kalde kvalitetskontrol på disse improviserede kystminer. Et antal K.M.A. miner udlagt i efteråret 1944 ved Helgoland blev undersøgt nærmere i marts 1945.
Rapporten konkluderer, at minerne efter et halvt år i vandet var begyndt at ruste i forskruninger og dermed var minenes funktion påvirket. Efter et år i vandet var stativet så tæret at minerne ikke virkede mere.
Minespærringerne langs den jyske vestkyst fra Ringkøbing til Lodbjerg bedømmes ud fra den tyske undersøgelse som 50% virksomme og strækningen fra det sydlige Vadehav til Ringkøbing som 30% virksomme.
F: Vorstrandsperre. Et bælte af nedgravede søminer i strandkanten. Udlagt af Marine-Sonderkommando-Gillert opstillet Sperrwaffenschule i Sønderborg i foråret 1944 fra Blåvand til Vejers Strand. En grim ulykke satte i 1944 en stopper for fortsat anvendelse af dette koncept.
G: Alarmsperre i Graadyb: Et “aktionsminefelt” bestående af magnetminer LMB: Luftmine Type B med 700 kg ladninger der med meget kort varsel kunne udlægges i Graadybet ved forhøjet beredskab.
H: Alarmsperre i Nordsøen: Minebeholdninger af typen LMB i beredskab på store lægtere i Esbjerg Havn til de kystnære farvand ud for Fanø og Blåvand og Vejers Strand.
Kilder:
RA, BAMA, NATMUS
You must be logged in to post a comment.